تجربه و تاریخ نشان داده است که رشد و توسعه اقتصادی، نتیجه حتمی و قطعی عبور ریل و گسترش خطوط راه آهن در هر منطقه و دیاری است، بنابراین ۲ خطه شدن راه آهن کرج – قزوین نیز از این قاعده پیروی می کند و باید آن را گامی بلند در جهت رشد اقتصادی البرز توصیف کرد.
البته استان قزوین در همسایگی البرز نیز در مزیت ها و روند رشد اقتصادی ناشی از این طرح ملی سهیم است، لیکن جغرافیا و وجود کانون های جمعیتی در مسیر این خط ریلی در البرز، سهم این استان را آنهم در سال جهش اقتصادی مضاعف کرده است.
کمتر از شش ماه پیش بود که طرح ملی قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد در البرز به بهره برداری رسید، حال اگر بهره مندی سه شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان واقع در غرب این استان از مزیت های ارزشمند و تاثیرگذار خطوط ریلی را در نظر بگیریم، نقش چشمگیر و موثر دو خطه شدن راه آهن کرج – قزوین در روند توسعه پایدار اقتصادی استان البرز بیش از پیش مشخص خواهد شد.
از طرفی این واقعیت را که بیشترین توسعه صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی البرز نیز از سمت غرب و هم سو و هم مسیر با گسترش این خطوط ریلی است را نباید از نظر دور داشت، چرا که جدا از مزیت های متعدد این خطوط ریلی برای سه شهرستان واقع در غرب البرز، شهر جدید هشتگرد به عنوان یکی از بزرگترین پروژه ها و سکونتگاههای مسکن مهر را نیز شامل می شود، شهری که طبق پیش بینی ها و برآوردها قرار است در چند سال آینده جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای دهد.
نا گفته نماند که اجرای طرح ملی خط دوم راه آهن کرج – قزوین در جوار خط پیشین به طول ۱۰۴ کیلومتر از دی ماه سال ۹۳ آغاز شد و با صرف ۵۷۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری مورد بهره برداری قرار گرفت، ضمن اینکه این طرح از ویژگی ها و مزیت های متعددی برخوردار است که افزایش ظرفیت حمل مسافر به ۲۵۷ میلیون نفر کیلومتر در سال و رشد حجم مبادلات کالا به ۱۹۶ میلیون تن کیلومتر در سال از جمله آنهاست.
بهره برداری از این خط همچنین علاوه بر آسانتر، ایمن تر و سریع تر شدن حمل بار و مسافر، موجب کاهش قابل توجه ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در مصرف سوخت سالانه به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان و نیز افزایش سرعت قطار مسافری در این مسیر به میزان ۳۰ درصد خواهد شد.
همچنین قرار گرفتن خط دوم راه آهن کرج – قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و کریدور سوق الجیشی شمال به جنوب را هم باید به مزیت های این طرح ملی اضافه کرد، چون زمینه افزایش حمل و نقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی را در پی داشته که بالطبع نوید دهنده شکوفایی در دیگر سطوح اقتصاد ملی و بطور خاص رشد اقتصادی در البرز خواهد بود.
با همه اینها، اینکه اجرای این طرح ملی ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و تاثیر مثبت و موثری بر زندگی و معیشت ساکنان این مسیر پر اهمیت و پرتردد داشته است، از دیگر ویژگی هایی است که سهم البرز از نتایج و مزیت های این طرح ملی را تقویت کرده است.
به عبارت دیگر، از آنجا که متخصصان و کارشناسان در مورد خطوط ریلی به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد، ایمن، سریع و آسان در زمینه حمل و نقل درون و برون شهری اتفاق نظر دارند و آن را از جمله بخشهای زیربنایی و شاخص های مهم توسعه اقتصادی می دانند، اهتمام هرچه بیشتر البرز به گسترش خطوط ریلی، در واقع می تواند تضمین و تثبیت توسعه پایدار اقتصادی این استان در پی داشته باشد.
بنابراین، با اتصال مناطق مختلف البرز به شبکه سراسری راه آهن، به راحتی می توان تصور کرد که چه تحولی عظیمی در تسهیل و تسریع در حمل و نقل مواد اولیه به کارخانه ها و شهرک های صنعتی این استان و انتقال کالاهای تولیدی آنها به مقاصد مورد نظر ایجاد خواهد شد، همانگونه که متخصصان در دنیای امروز فرایند توسعه اقتصادی هر کشور و منطقه ای را با میزان گسترش مبادلات کالاهای ریلی آنها مورد سنجش قرار می دهند.
این تصویر و تصور در مورد حمل و نقل مسافر و جابجایی نیروی کار از حومه و مناطق به نسبت دورتر البرز نیز صدق می کند، چرا که با توجه به گسترش روزافزون سکونت در شهر و شهرستانها و مناطق واقع در غرب استان از جمله شهر جدید هشتگرد، وجود قطار و خطوط ریلی به عنوان یک وسیله ایمن، سریع و مطمئن برای انتقال کارگران به محل کار و بازگرداندن آنها به خانه، ضمن رفع مشکل بعد مسافت، نقش بی بدیلی در فعالیت و به چرخش درآوردن چرخ واحدهای تولیدی و صنعتی این استان ایفا خواهد کرد.
یادمان باشد که مسایل زیست محیطی با توجه به آثار مخرب گازهای گلخانه ای و مشکلات ناشی از انتشار انواع آلایندهها و بخصوص تجدید ناپذیر بودن سوخته ای فسیلی، روند کاهش استفاده از این نوع سوخت و روی آوردن به منابع تجدیدپذیر به یک اولویت انکارناپذیر در دنیای صنعتی امروز تبدیل شده است.
براین اساس است که راه آهن و خطوط ریلی به عنوان یک ساز و کار و سیستم منحصربفرد فاقد ایجاد آلودگی های صوتی، هوا و محیط زیست، همراه با ویژگی های مطلوب رفاهی، دسترسی آسان، سرعت و ایمنی سفر، مورد توجه و استقبال عمومی قرار گرفته تا جایی که متخصصان از حمل و نقل ریلی به عنوان کلید توسعه پایدار یاد می کنند.
فراموش نکنیم که البرز و بخصوص کرج مرکز این استان با جمعیت میلیونی بخاطر قرار گرفتن در مسیر و گذرگاه بیش از ۱۰ استان شمالی و شمال غربی کشور، همواره با ترافیک سنگین و وقت گیر مواجه بوده است که شاید به جرات بتوان توسعه خطوط ریلی در این استان را یکی از موثرترین راهکارها برای دور شدن از این معضل و کاهش پرحجم و همیشگی ترافیک در اتوبان و جاده های این استان عنوان کرد.
به هر حال، در شرایط دشوار فعلی و فشارهای بی رحمانه تحریم های ظالمانه غرب و اوضاع نه چندان مناسب اقتصادی فعلی، از انصاف به دور است که جدا از توجه و اعتنای خاص دولت تدبیر و امید به مشکلات و نیازهای البرز، از همت و پشتکار استاندار البرز و همکاران وی در تخصیص و جذب بودجه های هنگفت برای اجرای پروژه های بزرگ و زیربنایی چون گسترش خطوط ریلی به عنوان یک نیاز اصلی در جهت توسعه پایدار اقتصادی این استان چیزی نگفت.
تردیدی نیست که برغم وجود تمامی موانع و مشکلات، تلاش های بی وقفه دکتر شهبازی استاندار البرز و رایزنی های مداوم وی بخصوص در حوزه های اقتصادی، رفع موانع تولید و عمران و توسعه راهها، جاده ها و تکیه و تاکید بر اجرای پروژه های زیرساختی چون راه آهن و گسترش خطوط ریلی استان، در نهایت به ثمر خواهد نشست و نتایج مثبت آن عاید البرزنشینان یا نصیب همان ساکنان خونگرم با رنگین کمانی از فرهنگ های مختلف در یک همزیستی مسالمت آمیز در ایران کوچک خواهد شد.
در پایان این توضیح نیز ضروری است که طرح های ملی نظیر قطار برقی و دو خطه شدن راه آهن کرج – قزوین، از جمله پروژه زیرساختی محسوب می شوند که آثار و دستاوردهای آنها در کوتاه مدت شاید چندان به چشم نیاید، اما تاثیر مطلوب و تعیین کننده آنها در منطقه و استان، تدریجی، مداوم و همراه با نمودار آماری رو به صعود مواجه خواهد بود، لذا شک نکنیم که البرز با قرار گرفتن روی خط توسعه ریلی و اقتصادی، دورنمایی از آینده پررونق و شکوفا در استان را رقم خواهد زد.
گشایش خط ۲ راه آهن کرج – قزوین با پیام رییس جمهوری
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در آیین گشایش خط دوم راه آهن کرج – قزوین گفت: برای احداث این خط به طول ۱۰۴ کیلومتر افزون بر ۵۷۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
سعید رسولی افزود: با افتتاح این خط علاوه بر افزایش ایمنی و سریع تر شدن حمل بار و مسافر، ظرفیت حمل مسافر به ۲۵۷ میلیون نفر کیلومتر در سال و حجم مبادلات کالا نیز به ۱۹۶ میلیون تن کیلومتر در سال می رسد.
وی اظهار داشت: خط دوم راه آهن کرج – قزوین قطعه ای در مسیر پر ترافیک و ترانزیتی است که این خط دارای هفت ایستگاه و ۳۵ تقاطع بوده است.صرفه جویی در مصرف ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر سوخت به ارزش ۲۵۳ میلیارد تومان در طول سال از مزیت های این خط ریلی جدید است ، همچنین افزایش سرعت قطارهای مسافری در این مسیر به میزان ۳۰ درصد از دیگر مزیت های ۲ خطه شدن راه آهن کرج – قزوین عنوان شد.
باگشایش این خط ریلی مسیر راه آهن مشهد – تبریز که تاکنون ۱۵۸۰ کیلومتر بوده به ۱۰۷۰ کیلومتر کاهش یافت .اکنون پروژه های دیگری در مسیر ریلی مشهد – تبریز در دست اقدام است که ۱۲۴ کیلومتر این پروژه های ریلی بین زنجان و میانه قرار دارد.
رسولی گفت: خط دوم راه آهن کرج – قزوین ضمن ایجاد ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، تاثیر مثبتی بر زندگی و معاش ساکنان این مسیر در سال جهش تولید دارد ضمن آنکه مسیر رشد اقتصادی و مبادلات بین المللی را هموارتر ساخته است.
قرار گرفتن خط دوم راه آهن کرج – قزوین در امتداد کریدور شرق به غرب و همچنین کریدور شمال به جنوب، موجب افزایش حمل و نقل مسافر و کالا در این شاهراه حیاتی شده و شکوفایی اقتصادی در تمام سطوح را نوید می دهد.
وزیر راه :حداکثر سرعت قطار کرج – قزوین به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت افزایش یافت
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه گشایش خط دوم خط ریلی کرج – قزوین گفت: با افتتاح خطوط دوم راهآهن کرج – قزوین حداکثر سرعت قطارها از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر افزایش یافت.
محمد اسلامی،افزود: خط دوم راه آهن کرج – قزوین یکی از نیازهای مبرم ما برای توسعه بهره وری و ایجاد جذابیت بیشتر برای راه آهن است.
وی اظهار داشت: ایجاد خطوط دوم راه آهن ایمنی، سرعت حرکت و راندمان را افزایش می دهد و واجب می شود راندمان خود را در جابجایی بار و مسافر از این طریق را ارتقا دهیم.
اسلامی تصریح کرد: این پروژه به طول ۱۰۴ کیلومتر افتتاح شد که به ثبت صرفه جویی زمانی و راندمان جدید در مسیر غربی کشور به ترکیه کمک می کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این اقدام در مسیر رشت به تنهایی ۴۵ دقیقه کاهش سفر را در پی دارد، گفت: قطار پنج ستاره ای که امروز می تواند حرکت کند، مسیر چهار ساعت و ۴۵ دقیقه ای را به ۴ ساعت کاهش داده است.
اسلامی با بیان اینکه مسیر توسعه راه آهن در پنج استان کشور هدف گذاری شده است، افزود: چند کار از جمله اتصال به بندر کاسپین انزلی، میانه – بستان آباد به ایستگاه کاروان در تبریز، یزد – اقلید و چابهار – به زاهدان باقی مانده تا در دولت تدبیر و امید به پایان برسد.
وی گفت: در مسیر چابهار به زاهدان به صورت سه شیفت فعالیت داریم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چند استان دیگر از جمله کردستان، اسلام آباد به سنندج، – ایلام پروژه های ریلی فعال دارند که امروز ریل گذاری آنها آغاز می شود.
وی اضافه کرد: همچنین پروژه ۱۷۱ کیلومتری خط دوم ریلی به زنجان و خط دوم ریلی بافت – زرین شهر به طول ۴۳۲ کیلومتر وصل می شود.
اسلامی ادامه داد: خط دوم راه آهن بافت – زرین شهر ۱۰۵ کیلومتر پیش از این در سفر رییس جمهوری به یزد افتتاح شده بود که باقی مانده طرح با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد در این دولت راه اندازی می شود.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین پروژه ای با سرمایه گذاری و مشارکت ایمیدور و بخش خصوصی در مسیر بافت – سنگان را در دست داریم؛ زیرا اکنون به دلیل یک خط بودن، ترافیک قطارها را در این مسیر شاهدیم که با افتتاح خط دوم این مشکل رفع می شود.
اسلامی افزود: امید است در روزهای آینده این پروژه جدید را که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است، با حضور رییس جمهوری آغاز کنیم.
وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری آزاد راه و راه اصلی در ۲ استان ایلام و مازندران به طول حدود ۱۹۶ کیلومتر خبر داد و گفت: واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی با دستور رییس جمهوری افتتاح می شود.
اسلامی از کلید خوردن ۲ آزادراه جدید در کشور خبر داد و افزود: این ۲ آزادراه قائم شهر را به میان دورود (بعد از ساری به سمت گرگان) متصل می کند و آزادراه نجف اشرف از پل زال به مورموری و مرز چیلات دهلران به طول ۱۲۵ کیلومتر منتهی می شود.
وی اضافه کرد: این طرح در مرحله رونمایی است و با هماهنگی انجام شده و استقرار سرمایه گذار طرح های اجرایی آغاز خواهد شد.
روحانی: فشار مشکلات مسکن از دوش مردم باید برداشته شود
رییس جمهوری قوانین و مقرراتی و آیین نامههای اجاره یا فروش مسکن را کافی ندانست و گفت: این قوانین باید به گونه ای اصلاح شود تا فشار را از دوش مردم برداریم.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین افتتاح و آغاز عملیات طرح های زیربنایی ملی در حوزه راه و شهرسازی در استان های البرز، ایلام و مازندران گفت: پنجشنبه دیگری فرا رسید و خداوند توفیق داد تا بار دیگر دستاورد همه تلاشگران مسیر تولید در معرض دید ملت بزرگوار ایران عزیز و همچنین جهانیان در سال بسیار سخت کووید ۱۹ و تحریم ها قرار داده شود؛ این افتتاح ها پیام دیگری به همه جهان است که ایران و ملت ایران از حرکت خود برای تعالی و سربلندی باز نمی ایستد.
رییس جمهوری افزود: امروز ما شاهد طرحهای بسیار مهم در استانهای البرز، قزوین، مازندران و ایلام بودیم. یک پروژه بسیار مهم که پروژه استانی نیست و ملی هست، افتتاح ۱۰۴ کیلومتر راهآهن و خط دوم راه آهن کرج- قزوین بود که این راه آهن باعث میشود هم برای کسانی که در این دو استان تردد دارند و هم مردمی که از این مسیر به مقصد رشت و گیلان و یا تبریز و یا از آن طرف از این استانها به مشهد مقدس انجام می شود، مسیر راه کوتاه شود.
روحانی ادامه داد: مجموعه این تلاش حدود یک ساعت راه را کوتاه می کند و در مسیر رشت به کرج یا در قزوین این مسیر را مجموعاً ۴۵ دقیقه کوتاه میکند و از ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه مسیر به چهار ساعت کاهش مییابد.
وی یاد آور شد: با افتتاح این طرح هم سرعت دسترسی مردم سریعتر میشود، هم صرفه جویی در سوخت و همچنین مساله ایمنی، که این کار بزرگ امروز شاهد آن بودیم.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از تاکیدات دولت یازدهم و دوازدهم بخش ریل بوده است. هم به خاطر ایمنی و سلامت و هم صرفهجویی در سوخت به حمدلله در این مسیر حرکت های خوبی انجام شده که آقای وزیر راه قول دادند تا پایان سال ما شاهد افتتاحهای دیگری در مسیر بستان آباد تبریز شاهد باشیم و همچنین راه آهن رشت _ کاسپین و انزلی و راه آهن اقلید به یزد که امیدواریم تا پایان سال آقای وزیر تا پایان دولت اشاره کردند.
روحانی گفت: قرار ما تا پایان همین امسال است. فکر میکنم تا پایان سال هم راه آهن انزلی و هم تبریز را به نتیجه برسانیم برای ما افتتاح هر یک از این دو راه آهن را بسیار حائز اهمیت است و مردم عزیز ما از یک مسیر مطمئن برای مسافرت و یا حمل بار که بسیار ارزانتر تمام میشود و محیطزیست الحمدلله شاهد این افتتاح بودیم.
وی گفت: در مجموع ۳۹۶ کیلومتر راه افتتاح شد و هم بزرگراه و هم راه های اصلی در دو استان مازندران و ایلام و همچنین واحدهای مسکونی امروز افتتاح شد.
مسکن از کالاهای اساسی زندگی مردم است
روحانی، مسکن را جزو کالاهای اساسی زندگی مردم عنوان کرد و گفت: مردم باید در یک محلهای بتوانند زیست کنند و فرزندان خود را بزرگ کنند. باید مسکن مطمئنی برای آنها ساخته شود.
رییسجمهوری ادامه داد: اینکه چه اقداماتی باید امروز شود یکی از مواردی است که هم دولت و هم ستاد اقتصادی و هم شخص معاون اول که درباره قیمت مسکن و اجاره بها مسئول شده است. امروز مردم ما با مشکل مواجه هستند دولت در این زمینه وظیفه دارد اقدام کند.
رییس جمهوری افزود: یک سری اقدامات است که در بلند مدت جواب میدهد اما ضروری است. زمینهایی که ما باید در اختیار مردم قرار دهیم و محدوده شهرها باید به مقدار لازم توسعه پیدا کند. وزارتخانههای دیگر یا حتی نیروهای مسلح باید زمینهای مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا بتوانند زمین را به قیمت مناسب و ارزان در اختیار کسانی قرار دهد که ساخت مسکن را به طور انبوه یا غیر انبوه انجام میدهند یا مردمی که نیازمند خانه هستند. بنابر این موضوع زمین مساله اول ما است.
روحانی گفت: مساله مصالح ساختمانی که به وزارت صمت مربوط میشود و مسئولیت بر دوش آنهاست، قیمتها باید متناسب باشد برای اینکه مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.
رییس جمهوری با بیان اینکه اقدامات بانکها برای ساخت و خرید مسکن اهمیت زیادی دارد، گفت: مقرراتی که ما امروز برای اجاره یا فروش مسکن داریم کافی نیست و این مقررات چه در قانون و چه مقررات دولت و آیین نامهها باید اصلاحاتی انجام دهیم برای اینکه فشار را از دوش مردم برداریم.
اولویت نخست ما سلامت مردم است
روحانی یادآور شد: امروز فعالیت اقتصادی بهرغم فشار این ویروس امکانپذیر است و محدودیتهای شدیدی که در ماه اسفند و فروردین مورد نظر ما بود، امروز آن محدودیتهای شدید مورد نظر ما نیست، اما فعالیت اقتصادی اگر با همه اصول بهداشتی توام نباشد، ما نمیتوانیم این فعالیتها را ادامه بدیم و دچار مشکل میشویم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: سلامت مردم برای ما همیشه اولویت اول است و بعد از هم معیشت و زندگی مردم و در این راه حمل و نقل خوب بار بسیار سنگینی را بر دوش دارد و اکنون انجام میدهد. الحمدالله ما شاهد تحرک بسیار خوبی در مسیر دریایی و در بنادر مخصوصاً در چابهار و همچنین تحرک در ریل و جاده هستیم.
رییس دولت دوازدهم در ادامه گفت: هم برای لوازمی که مورد نیاز مردم هست و هم مسکن قدمهای خوبی شروع شده است. در زمینه لوازم خانگی مقرراتی وضع شد. هم سازمان حمایت هم تعزیرات به میدان آمدند و ان شاء الله با قیمت معین کنترل شود.
روحانی افزود: از طرف دیگر در زمینه مسکن هم در واگذاری زمین، قیمت زمین، ساخت مسکن و در اختیار گذاشتن مسکن مخصوصاً برای خانه اولی ها و بازآفرینی شهری که از ابتدای دولت یازدهم مدنظر ما بود.
روحانی با بیان اینکه بازآفرینی شهری بهترین راه برای مقاوم کردن مسکن و تولید مسکن جدید است، اظهار داشت: یک محله قدیمی که مردم در زحمت هستند بازآفرینی آن محله باعث میشود هم مردم امکانات بهتری در اختیارشان قرار بگیرد، هم امنیت شان بالا می رود، هم ساختمان شان بیشتر میشود و سرمایه برای آنها هست و هم می توانیم خانههای جدید را تولید کرده و در اختیار مسکن اولیها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در بازآفرینی قدمهای خوبی در دولت یازدهم و دوازدهم برداشته شد، افزود: بهترین راه برای مسکن این است که در داخل شهر محله ها را بازآفرینی کنیم. که با این کار هم شرایط زندگی مردم بهتر میشود و خانههای جدید در اختیار مردم قرار بگیرد. بنابراین این دو وظیفه اصلی به عنوان وظیفه مهم بر دوش دولت است.
رییس جمهوری یادآور شد: هم در زمینه حمل و نقل و هم مسکن که باید به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، امروز در هر دو زمینه ماه افتتاح داشتیم و در هر دو زمینه پروژههای مهمی کلید خورد و یا آغاز عملیات اجرایی شد.
وی اظهار داشت: امیدوارم با اقداماتی که دولت انجام میدهد بتواند چارچوبی مقرر کند تا ۳۰ درصد مردمی که مستأجر هستند بتوانند با قیمت عادلانه زندگی خودشان را پیش ببرند امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد در مسیر جهش تولید قدمهای بلندی را برداریم.
رییس جمهوری بیان داشت: مردم عزیز ما بدانند که بخش بزرگی از درآمد ارزی و هم صادرات و هم تولید ما بر عهده حمل و نقل است. اگر حمل و نقل نباشد، صادرات کالا و واردات کالاهای مورد نیاز امکانپذیر نیست. علاوه بر این مسیر ترانزیت هم از شمال به جنوب و هم از شرق به غرب این مسیر ترانزیت بر عهده این وزارتخانه و بر عهده ریل و جاده و کشتی و کشتیرانی و بر عهده هواپیما است.
روحانی ادامه داد: اگر این حرکت و این حمل و نقل نباشد، مسلما صادرات غیرنفتی و واردات ما مختل میشود. بنابراین اهمیت خاص و ویژهای همیشه داشته و در این مقطع هم اهمیت خاص خودش را دارد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اما در عین حال در این مقطع زمانی که ما قرار گرفتهایم مساله مسکن جزو اولویتهای دولت قرار گرفته است. البته مساله مسکن همیشه مهم بوده است. ما از آغاز دولت یازدهم تاکنون همه طرحهای نیمهتمام باقیمانده مسکن، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را تکمیل و افتتاح کردیم در اختیار مردم قرار دادیم
روحانی گفت: در دولت دوازدهم مجموعاً وزیر راه و مسکن و شهرسازی به مردم قول داده، در طول دولت دوازدهم مخصوصاً سال گذشته، امسال و تا پایان دولت در سال آینده، حدود یک میلیون واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار دهد.
رییس جمهوری تاکید کرد: ما امروز میدانیم مردم ما در زمینه مسکن و اجاره بها دچار مشکل هستند. در مجموع در کشور ما حدود ۳۰ درصد مردم مستاجرند یعنی مالک خانه نیستند، ۷۰ درصد مردم مالک خانه هستند و ۳۰ درصد مالک خانه نیستند.
روحانی افزود: البته در استانها این موضوع فرق میکند. در استان تهران مستأجری بیشتر است و در شهر تهران، رقم قابل ملاحظه است اما در مجموع این جزو کالای اساسی برای زندگی مردم است مسکن جزو کالاهای اساسی است.
ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در البرز افزایش یافت
استاندار البرز با اشاره به افتتاح خط دوم راه آهن کرج – قزوین توسط رییس جمهوری گفت : افتتاح این طرح موجب افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در این مسیر شده است.
عزیزاله شهبازی روز پنجشنبه در آیین افتتاح خط دوم راه آهن کرج – قزوین افزود: تراکم جمعیت، رشد سریع مهاجرت و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور شرایط خاصی در البرز به وجود آورده و
به استانی مهم و موثر در حوزه حمل و نقل و ترددهای بین استانی، شده است.
وی بیان داشت: برهمین اساس میزان تبادل جمعیت از محورهای مواصلاتی البرز و بار ترافیک ملی در این استان، مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار گرفت و بزرگترین پروژههای راه سازی استان پس از مدت ها انتظار به سرانجام رسید.
وی افزود: بهرهبرداری از منطقه یک آزادراه تهران-شمال و ادامه آزادراه شهید همت در البرز و افتتاح قطار برقی کرج – هشتگرد از جمله پروژههایی بود که با حضور و عنایت ویژه رییس جمهور محترم و وزرای مربوطه محقق شد.
شهبازی با اشاره به ویژگی های خط دوم راه آهن کرج – قزوین عنوان کرد: این پروژه به طول ۱۰۴ کیلومتر در محدوده استانهای البرز و قزوین با هفت ایستگاه و ۳۵ تقاطع با اعتباری بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان از سال ۹۳ آغاز شده و اکنون توسط رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس بهرهبرداری شد.
وی افزایش ظرفیت جا به جایی مسافر به میزان ۲۵۷ میلیون نفر -کیلومتر در سال، افزایش ظرفیت حمل بار به میزان ۱۹۶ میلیون تن-کیلومتر در سال، افزایش سرعت سیر قطار مسافری به میزان ۳۰ درصد، صرفه جویی سالانه ۱۲ میلیون ۷۰۰ هزار لیتر سوخت به میزان ۲۵۳ میلیارد تومان حاصل از کاهش مصرف ، قرار گرفتن پروژه در کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب، افزایش ایمنی سیر ناشی از عدم توقف و تلاقی قطارها، ایجاد ۱۶۵ نفر فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم را از جمله مزایای راه اندازی خط دوم راه آهن کرج – قزوین برشمرد.
البرز در بخش ریلی و جاده ای مسیر توسعه را می پیماید
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز با اشاره به اینکه پروژه آزاد راهی چرمشهر- آبیک امسال زیربار ترافیک می رود، گفت: استان البرز در ۲ بخش ریلی و جاده ای مسیر توسعه و بالندگی را می پیماید.
تقی رضایی در حاشیه آئین افتتاح خط دوم راه آهن کرج – قزوین افزود: مجموعه ای از پروژه های حمل و نقل مشتمل بر جاده ای و ریلی توسط وزارت راه و دولت برای رفاه هر چه بیشتر مردم البرز ودیگر استان های سهیم در این مسیرها تعریف شد که در این میان آزادراه تهران- شمال، آزادراه همت، ایستگاه متروی هشتگرد و دو خطه کردن راه آهن کرج- قزوین افتتاح شد و پروژه غدیر (آزادراه چرمشهر- آبیک) نیز در حال اجرا است.
وی با اشاره به تاثیر گذاری افتتاح خط دوم راه آهن کرج- قزوین برافزایش سرعت جابجایی بار و مسافر گفت: این مهم از مصادیق پروژه های اقتصاد مقاومتی است، رویکرد وزارت راه و شهرسازی رویکرد ریل پایه است و تلاش وزارتخانه در سطح کشور این است تا این پروژه ها بیشتر شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به بروز آلودگی های زیست محیطی در البرز به دلیل تردد بالای خودروهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان گفت: با افتتاح این خط ریلی و همچنین پروژه آزادراهی غدیر(چرمشهر- آبیک ) به یقین حدود ۲۰ درصد از آلودگی های زیست محیطی البرز که ناشی از خودروهای عبوری است کاسته می شود.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه پروژه چرمشهر- آبیک امسال زیربار ترافیک می رود، افزود: در افق طرح آزادراه شهید همت بر اساس تکمیل و افتتاح پروژه بزرگراه شمالی کرج و اتصال آن به این آزادراه همت است که با جدیت اکنون توسط شهرداری کرج در حال انجام است، تلاش ها بر این است که بخشی از آن امسال افتتاح شود.
رضایی با اشاره به اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز برای تکمیل هرچه زورتر پروژه بزرگراه شمالی کرج پای کار آمده است، توضیح داد: حدود ۷۰درصد از اراضی ملی در مسیر پروژه بزرگراه شمالی کرج توسط راه و شهرسازی البرز آزادسازی شده است.
وی بیان داشت: وزیر راه و شهرسازی نیز هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور برای تزریق اعتبار به پروژه بزرگراه شمالی کرج را دنبال کرده است تا با این اقدام به شهرداری کرج در رفع دیگر تملکات موجود در مسیر این پروژه کمک شود.
نکته پایانی
امروز افتتاح خط دوم قطار کرج – قزوین افزون بر کاهش مصرف سوخت ، افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر و کاهش مسیر قطارها ، ترانزیتی شدن این مسیر برای جهش و شکوفایی اقتصادی استان البرز و کشور را نوید داد.
این پروژه و طرح های دیگر ریلی بیانگر آن است که دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ها و فشارهای بین المللی به خوبی توانسته مسیر زیرساختی و توسعه کشور را در این شرایط خاص ترسیم و پیش ببرد.
استان البرز با حدود سه میلیون نفر جمعیت در مسیر مسافران ۱۵ استان کشور قرار دارد.