فصد خون شرق تهران
سئو
برزگران/a>
تبلیغات
طراحی سایت
خشکشویی
تصفیه آب
افزایش آمار غرق شدگی در البرز نگران کننده است

افزایش آمار غرق شدگی در البرز نگران کننده است

بیژن پیریائی، رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: هر ساله با شروع فصل گرما شاهد حضور گردشگران و مردم بومی در حاشیه رودخانه‌ها و دریاچه‌های استان هستیم که متاسفانه این حضور خالی از خطر و حادثه نیست.

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان البرز بیان کرد: امسال شیوع بیماری کرونا و بسته بودن مراکز تفریحی باعث شد مردم بیشتر برای شنا در آبهای آزاد تمایل نشان دهند .

پیریائی یادآور شد: در سه ماه اول سال جاری آمار فوت شدگان در استان بیش از چهار برابر مشابه سال گذشته بوده است، به طوری که بر اساس آمار پزشکی قانونی در بهار پارسال ۴ نفر غرق شدند اما امسال متاسفانه ۱۹ نفر از هموطنانمان را به علت عدم رعایت اصول ایمنی از دست داده ایم که از این افراد ۱۱ نفر در رودخانه، ۳ نفر در استخرهای کشاورزی، ۳ نفر در استخرهای خصوصی و ۲ نفر در کانال آب غرق شده اند !

وی در ادامه به تفاوت شنا در آبهای آزاد اشاره کرد و افزود: بسیاری از شهروندان شنا و آب تنی در محیط‌های طبیعی را با آبتنی در استخرها یکسان می‌دانند و به همین دلیل تصوراتشان در مورد توانایی‌های خود و شرایط آب غیر واقعی از آب در می‌آید و این به هم خوردن معادلات باعث غرق شدگی می‌شود.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان البرز ادامه داد: هر محیطی قوانین و خطرات خاص خود را دارد و در نتیجه پیشگیری، پایش و نجات هم کاملا متفاوت خواهد بود مثلا خطراتی که در رودخانه کرج وجود دارد با خطرات رودخانه کارون متفاوت هستند یا تهدیدهایی که در دریای خزر وجود دارند با خطرات خلیج فارس کاملا فرق دارد.

وی اضافه کرد: به همشهریان عزیز توصیه می‌شود برای حفظ جانشان پیش از اقدام برای شنا به علائم هشدار دهنده توجه نموده و  اصول ایمنی در اماکن آبی طبیعی را نیز به دیگر اعضای خانواده توصیه  نموده تا ضمن بالا بردن آگاهی جامعه از طریق فرهنگ سازی اصولی آمار مغروغین را کاهش دهیم.

وی آمار غریق شده‌های سال گذشته در استان البرز را ۴۴ نفر برشمرد و تصریح کرد: استان البرز به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی یکی از استان پر خطر از نظر مقوله غرق شدگی است پارسال با ۴۴ غریق رتبه دهم کشور را داشته ایم و نکته مهم اینجاست که هیچکدام از این مغروقین در اماکن تحت نظارت منجیان غریق نبوده اند و بیشترین غریق شدگی مربوط به رودخانه‌ها بوده است. آمار ها نشان می‌دهد که متاسفانه امسال آمار بیشتر خواهد بود.

این مقام مسؤول نجات غریق و غواصی کاملا علمی و تخصصی برشمرد و گفت: در اخبار می‌بینیم که افرادی بدون داشتن علم نجات غریق برای نجات به آب می‌زنند و جان خودشان نیز به خطر می‌افتد !

به گفته پیریائی در دوره‌های نجات غریق منجیان آموزش می‌بینند که چگونه به غریق نزدیک شوند و در اختیار بگیرند، ازچه لوازمی کمک بگیرند و چگونه تا ساحل حمل کنند. این تصور که به صرف اینکه شنا بلد هستید می‌توانید غریق را نجات دهید به قیمت جانتان تمام خواهد شد؛ در بحث غواصی نیز استانداردهای زیادی وجود دارد از جمله اصول غواصی در ارتفاع که باید رعایت شود.

وی در ادامه به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از غرق شدگی اشاره کرد و تصریح کرد: در بیانات مقام معظم رهبری به این نکته اشاره شده که علاج مشکلات کشور جز از طریق فرهنگی امکان پذیر نیست قطعا رسانه‌ها به دلیل مخاطبین زیادی که دارند می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان البرز با بیان اینکه هر موقع سخن از پیشگیری و فرهنگسازی به میان می آید اولین چیزی که به ذهن می‌رسد رسانه هستند، اضافه کرد: همواره بخش عمده ای از پیشگیری ، آموزش همگانی و فرهنگسازی است و من در همینجا از همه رسانه‌ها درخواست می‌کنم که ما را در پیشبرد این هدف مقدس که نجات جان انسان ها است یاری کنند.

پیریائی با تأکید بر اینکه نیازمند همکاری بین سازمانی برای کاهش آمار تلفات غرق شدگی هستم، اظهار کرد: برای پیشگیری از غرق شدگی نیاز به همکاری و تعامل بین سازمان‌های متعددی وجود دارد. چندین وزارتخانه و زیر مجموعه هایشان از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو ، وزارت بهداشت و غیره در این امر سهیم هستند اما سازمان‌هایی که هیچ تخصصی در زمینه نجات غریق و غواصی ندارند متولی این کار شده اند و در این میان هیات نجات غریق  و غواصی که متخصص پیشگیری از غرق شدگی است نقش بسیار کمرنگی دارد.  کلیه فعالیت های نجات غریق و غواصی باید با مجوز این هیات انجام شود.

وی البرز را قطب نجات غریق و غواصی ایران خطاب کرد و یادآور شد: منجیان غریق استان البرز در آبان ماه سال ۹۸ در دو بخش آقایان و بانوان توانستند عنوان قهرمانی کشور را کسب نمایند. در غواصی هم فعال ترین استان از نظر تعداد غواص و تعداد دوره های برگزار شده هستیم. همچنین سال گذشته یکی از فعال ترین استان‌ها از نظر برگزاری دوره‌های نجات غریق  بودیم بطوریکه   ۱۹ دوره نجات غریق برگزار کردیم و میزبان ۲ دوره آموزش مدرسین ارشد کشور بودیم.

پیریائی در پایان ضمن اعلام آمادگی کامل این هیأت برای کمک به کاهش آمار، افزود: از نظر نیروی انسانی ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد؛ هم در بخش نجات غریق و هم در بخش غواصی نیروهای متخصص و ورزیده ای داریم که با حمایت سازمان‌های ذیربط می‌توانند تاثیر بسزایی در کم شدن مغروقین داشته باشند.  پیش از شروع فصل تابستان آمادگیمان را به صورت رسمی و کتبی به اداره کل مدیریت بحران استان اعلام کردیم و بخاطر مسؤولیت اجتماعی و انسانی که داریم همواره آماده کمک در زمینه تخصصمان هستیم.

یک پیشنهاد برای شما:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری با * مشخص شده است. *